Aktualności prawne

Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych - podstawowe założenia i polemika na temat nowego modelu ROP

13 sierpnia 2025 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (nr UC100). Proponowane rozwiązania wzbudzają jednak szereg zastrzeżeń, szczególnie w zakresie ich zgodności z normami Konstytucji RP, Dyrektywy 2008/98/WE oraz wymogami rozporządzenia PPWR. Przyjęcie projektu ustawy w przedłożonej wersji wydaje się nie tylko nieefektywne ekonomicznie, ale również nie przyniesie zakładanych korzyści środowiskowych.

Głównym celem projektu ustawy nr UC100 jest stworzenie w Polsce nowego modelu systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) oraz dostosowanie krajowych regulacji do wymogów unijnego rozporządzenia (UE) 2025/40 z 19 grudnia 2014 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR).
Wejście w życie unijnego rozporządzenia PPWR zobowiązuje państwa członkowskie do wdrożenia regulacji prawnych dotyczących opakowań i powstających z nich odpadów. Najważniejsze z nich powinny określać obowiązki realizowane w ramach ROP oraz wyznaczać cele w zakresie recyklingu odpadów opakowaniowych.
W systemie ROP przedsiębiorcy powinni zapewniać środki finansowe konieczne do wypełniania obowiązków ROP, a szczególnie w zakresie selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych, ich transportu i recyklingu[1].

Jaki problem ma rozwiązywać ustawa?

Według Ministerstwa Klimatu i Środowiska przedłożony 13 sierpnia 2025 r. projekt ustawy UC100 ma zapewniać stabilne finansowanie gospodarki odpadami w gminach oraz sprawiedliwy podział kosztów systemu ROP, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”. Jak czytamy w ocenie skutków regulacji (ustawy UC100) obecny system:

nie zapewnia zadowalającego pokrycia kosztów selektywnego zbierania i transportu odpadów opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych, które finansowane są przez mieszkańców z ponoszonych przez nich opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi[2].

W ocenie projektodawcy nowy model ROP powinien pomniejszyć wydatki gmin i związków międzygminnych na gospodarkę odpadami komunalnymi o około 24%, a co za tym idzie zmniejszyć opłaty ponoszone przez mieszkańców na powyższy cel.

Jaki model ROP zakłada projekt ustawy UC100?

  1. Definicja producenta. Dotychczasowe definicje wprowadzającego produkty w opakowaniach oraz wprowadzającego opakowania zostaną zastąpione definicją producenta zawartą z art. 3 ust. 1 pkt 15 PPWR.
  2. Opłata opakowaniowa. W ramach odpowiedzialności finansowej producentów, wprowadzona zostanie opłata opakowaniowa, ponoszona przez producenta za każdy kilogram opakowania, w tym opakowania produktu w opakowaniu, które udostępnia po raz pierwszy na terenie państw członkowskich lub rozpakowuje, nie będąc użytkownikiem końcowym. Wysokość opłaty opakowaniowej dla poszczególnych materiałów opakowaniowych lub ich grup będzie ustalana przez ministra właściwego do spraw klimatu. Zwolnienie z opłaty opakowaniowej będzie przysługiwało wówczas, gdy jej kwartalna wysokość nie przekroczy 150 zł.
  3. Uprawnienia marszałków województw. Kontrolę nad poprawnością naliczania i uiszczania opłaty opakowaniowej będą sprawowali marszałkowie województw. Podmiot ten będzie również odpowiedzialny za redystrybucję wpływów z tytułu tej opłaty oraz kontrolę recyklerów, eksporterów oraz wewnątrzwspólnotowych dostawców odpadów opakowaniowych.
  4. Rola NFOŚiGW. Zadania organizacji odpowiedzialności producenta (PRO) powierzone zostaną NFOŚiGW. Podmiot ten będzie zarządzał środkami finansowymi z ROP, które będą przekazywane w formie wsparcia gminom, firmom odbierającym odpady komunalne z nieruchomości oraz zbierającym odpady opakowaniowe inne niż komunalne, przetwarzającym odpady opakowaniowe (sortownie, MBP) oraz recyklerom.
  5. Zadania realizowane przez IOŚ-PIB. Zadaniem IOŚ-PIB będzie sporządzanie analiz, niezbędnych do ustalania stawek opłaty opakowaniowej. Ponadto podmiot ten będzie odpowiedzialny za przygotowywanie sprawozdań do ministra właściwego do spraw klimatu oraz Komisji Europejskiej.
  6. Nadzór nad systemem ROP. Minister właściwy do spraw klimatu będzie uzgadniał zasady działania PRO, nadzorował NFOŚiGW oraz IOŚ-PIB, wydawał decyzje dla podmiotów samodzielnie realizujących ROP oraz powoływał Radę Dialogu ROP i organizował jej spotkania.
  7. Poziomy recyklingu i opłata produktowa. Od 2028 roku zniesiona zostanie opłata produktowa oraz obowiązek osiągania przez producentów wnoszących opłatę opakowaniową określonych poziomów recyklingu.
  8. BDO w nowym systemie ROP. W bazie BDO konieczne będzie utworzenie nowych wzorów kart ewidencji opakowań oraz sprawozdań dostosowanych do systemu BDO.

Dodatkowe efekty wejścia w życie ustawy UC100 i stanowisko wybranych organizacji branżowych

Według projektodawców niniejszej ustawy, wejście w życie jej przepisów, w tym zróżnicowanie wysokości opłaty opakowaniowej w zależności od trwałości, rozmiaru oraz przydatności do recyklingu, powinno zachęcić producentów do projektowania opakowań bardziej przyjaznych środowisku naturalnemu, zmniejszyć ilość powstających z nich odpadów oraz poprawić osiągane poziomy recyklingu.

Ponadto, jak czytamy w ocenie skutków regulacji, większe dofinansowanie zbierania, sortowania i przetwarzania odpadów opakowaniowych powinno wpłynąć na lepszą jakość zbieranych selektywnie odpadów oraz jakość materiału pochodzącego z recyklingu[3]..

Niestety z powyższą argumentacją oraz przedłożonym rozwiązaniom trudno się zgodzić wprowadzającym produkty w opakowaniu oraz wielu przedsiębiorcom z branży gospodarki odpadami. Podstawową kwestią na jaką zwracają uwagę, jest niezgodność przedstawionych założeń ustawy UC100 z normami Konstytucji RP, Dyrektywy 2008/98/WE oraz wymogami rozporządzenia PPWR.

Dodatkowo w opinii wymienionych przedsiębiorców, wejście w życie ustawy w proponowanym kształcie, nie przyniesie oczekiwanych skutków środowiskowych, a co więcej - ich negatywne konsekwencje, w postaci np. wzrostu cen produktów i usług, odczują mieszkańcy gmin i konsumenci.

Poniżej prezentujemy wybrane uwagi do omawianego projektu ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.

1. Państwowy monopol na działania w zakresie gospodarki odpadami.

Tym, co wyraźnie odróżnia nowe przepisy ustawy UC100 jest przekazanie NFOŚiGW roli organizacji odpowiedzialności producenta (PRO) . Podmiot ten jest państwową osobą prawną, powołaną w celu pełnienia zadań publicznych. Niestety zaproponowane przepisy nie zapewniają jasnych i transparentnych zasad jego funkcjonowania w zakresie gospodarki odpadami opakowaniowymi.

a. W projekcie nie ma celów, jakie NFOŚiGW ma realizować (np. corocznie) w zakresie utrzymania systemu gospodarowania odpadami opakowaniowymi, jak również nie są określone minimalne środki na ten cel pochodzące z opłat producenckich[4].

b. Nie jest jasne w jaki sposób środki finansowe z ROP, wpłacone do budżetu NFOŚiGW, będą przekazywane właściwym podmiotom na zagospodarowanie odpadów opakowaniowych. Zanim środki te, w formie dofinansowania zostaną wypłacone powyższym podmiotom, konieczne będzie złożenie przez nich wniosku o finansowanie zawierającego sprawozdanie wnioskodawcy, raport biegłego rewidenta oraz zestawienie dowodów księgowych w zakresie poniesionych kosztów. Brak ustawowego określania sposobu weryfikacji i rozliczania kosztów prowadzi do arbitralności decyzji, a co za tym idzie pozbawienia tych podmiotów pewności, że rzeczywiście otrzymają wspomniane dofinansowanie[5]. Od odmowy zatwierdzenia wniosku i wypłaty zwrotu kosztów nie będzie możliwości odwołania, co może prowadzić do bankructw (recyklerzy) lub dalszego wzrostu kosztów funkcjonowania systemu ROP[6].

c. Szerokie kompetencje przyznane NFOŚiGW nie są powiązane z mechanizmami kontroli i nadzoru. W przypadku naruszenia przepisów lub zasad działania organizacji ROP, Minister właściwy ds. klimatu może wezwać NFOŚiGW do zaniechania naruszeń i wyznaczyć termin na ich usunięcie, jednak w projekcie ustawy nie przewiduje się żadnych mechanizmów sankcyjnych.

d. NFOŚiGW jest państwową osobą prawną, które z reguły nie wymagają zezwolenia lub rzadko są przedmiotem weryfikacji w zakresie zdolności organizacyjnych, finansowych czy struktury prawnej (np. forma spółki akcyjnej, wysoki kapitał zakładowy) wymaganych aktualnie od organizacji ROP.

Projekt ustawy nadaje również szerokie uprawnienia ministrowi ds. klimatu, równocześnie nie zapewniając wystarczającego udziału innych interesariuszy (przedstawicieli biznesu czy stron społecznych).

Minister będzie określał w drodze rozporządzenia m.in. stawki opłaty opakowaniowej (bez dialogu z przedsiębiorcami) oraz podział środków wpłacanych do budżetu NFOŚiGW. Powyższe decyzje będą dokonywane przy udziale Rady ROP, czyli organu opiniodawczo-twórczego powoływanego przez ministra ds. klimatu.

Trudno zgodzić się z założeniem, że zadaniem Rady ROP jest dopuszczenie czynnika społecznego do ustalania zasad ROP. Według projektu ustawy UC100 aż 13 na 22 członków Rady ROP będzie reprezentować administrację publiczną. W takiej sytuacji jakikolwiek sprzeciw ze strony przedstawicieli biznesu czy strony społecznej, wobec proponowanych rozwiązań, nie będzie miał szans na pozytywne rozpatrzenie.

2. Opłata opakowaniowa i wzrost kosztów ponoszonych przez wprowadzających

a. Projekt ustawy US100 przewiduje wprowadzenie opłaty opakowaniowej, która zastąpi dotychczasowe, rynkowe stawki za recykling opakowań. Biorąc pod uwagę charakter powyższej opłaty (przymusowa, bezzwrotna, bez żadnych świadczeń uzyskiwanych w zamian) należy ją uznać za świadczenie pieniężne (daninę) o charakterze podatkowym uiszczanym na ręce marszałka województwa[7] i której szczegółowe zasady ustalania powinny być uregulowane w projektowanej ustawie (zgodnie z art. 217 Konstytucji RP).

b
. Od 2028 roku stawki opłaty opakowaniowej będą wynosiły [8]:

Materiał Stawka [zł/kg}
Tworzywa sztuczne 1,76
Szkło 0,17
Papier i tektura 0,63
Metale żelazne 0,52
Aluminium 0,52
Drewno 0,63
Wielomateriałowe 1,68


c
. Według szacunków Ministerstwa Klimatu i Środowiska wpływy z tytułu opłaty opakowaniowej należnej za rok 2028 będą wynosiły 5 063,63 mln zł[9], co przy aktualnych opłatach ponoszonych przez wprowadzających (szacowanych na około 600-800 mln) oznaczać będzie ponad 7-krotny wzrost kosztów.

d
. Zastrzeżenie budzi również mechanizm ustalania wysokości stawek opłaty produktowej. Projekt ustawy UC100 przewiduje, że stawki te, ustalane w drodze rozporządzenia, będą jednakowe dla wszystkich przedsiębiorców, co nie daje im możliwości „powiązania ponoszonej [...] opłaty z kosztem zagospodarowania wyprodukowanych przez niego odpadów, ani możliwości realizacji zasady ponoszenia kosztu netto[10] (uwzględniającej przychody ze sprzedaży surowców wtórnych).

e
. Już w okresie przejściowym 2026-2027 producenci byliby zobowiązani do wnoszenia opłaty opakowaniowej, której wysokość będzie ograniczona do poziomu pozwalającego na pokrycie kosztów rekompensat dla gmin. Równocześnie w tym samym czasie, wymagane będzie jak dotychczas, udokumentowanie osiągnięcie określonych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych (w praktyce obowiązek realizowany przez organizacje odzysku opakowań). Rozwiązanie takie stwarza ryzyko podwójnego obciążenia finansowego producentów, którzy będą uiszczać opłatę opakowaniową i równolegle wnosić opłaty na rzecz organizacji odzysku opakowań.

3. Trudności w samodzielnym realizowaniu obowiązku i nieproporcjonalne sankcje

Wprawdzie projekt ustawy UC100 przewiduje możliwość samodzielnego realizowania obowiązku w zakresie ROP przez producenta, jednak barierą nie do pokonania może być konieczność uzyskaniu stosownego zezwolenia, bardzo wysokie progi realizacji obowiązku oraz dotkliwe sankcje.

Te ostatnie są nieproporcjonalnie do skali naruszenia przepisów, gdyż zarówno producenci realizujący obowiązki w zakresie ROP samodzielnie, jak również wypełniający je za pośrednictwem NFOŚiGW, zobowiązani będą do wniesienia opłaty opakowaniowej w wysokości 150% należnej kwoty w przypadku nie złożenia sprawozdania ROP lub jeśli masa opakowań w sprawozdaniu będzie zaniżona.

4. Zakończenie działalności przez organizacje odzysku opakowań

W opinii Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ochrony Środowiska (OIGOŚ) w kolizji z Konstytucją RP, szczególnie w zakresie zasad ochrony praw nabytych oraz swobody działalności gospodarczej, stoją założenia ustawy UC100 skutkujące koniecznością likwidacji prowadzonej od 25 lat przez organizacje odzysku działalności gospodarczej.

„Z dnia na dzień likwidowane są ważne dla rynku podmioty pełniące rolę pośredników pomiędzy producentami opakowań i wprowadzającymi produkty w opakowaniach, a sortowniami i recyklerami. Zakończenie ich działalności oznacza utratę cennego doświadczenia i know-how, pozwalających na optymalizację procesów zrównoważonego projektowania opakowań oraz zbiórkę, sortowanie i recykling odpadów”[11].

5. Ekonomiczne i środowiskowe skutki projektowanego modelu ROP

Według OIGOŚ proponowany projekt ustawy UC100 nie przyniesie zamierzonych skutków ekonomicznych i środowiskowych. Brak konkurencji na rynku pośredników (organizacji odzysku opakowań, przedsiębiorców z branży zagospodarowania odpadów) wykluczy niezbędny bodziec do obniżania cen w zakresie zbiórki, transportu i recyklingu odpadów.

Podobnie brak odpowiedzialności za osiąganie celów w zakresie poziomu recyklingu odpadów, ponoszonej przez uczestniczące w systemie ROP podmioty, takie jak NFOŚiGW, producenci, gminy i recyklerzy, eliminuje niezbędny bodziec do realizacji celów środowiskowych będących podstawą systemu ROP.

Dyskusyjna jest również opinia, iż projektowana ustawa UC100 doprowadzi do przejęcia przez producentów odpowiedzialności finansowej za wprowadzane opakowania i ograniczy opłaty za zagospodarowanie odpadów opakowaniowych ponoszone przez mieszkańców gmin. Zaproponowane rozwiązania prawne najprawdopodobniej będą miały odzwierciedlenie we wzroście cen produktów konsumpcyjnych (żywności i artykułów gospodarstwa domowego), wynikającym z uwzględniania przez producentów w cenach produktów kosztów ponoszonej przez nich opłaty opakowaniowej[12].

tekst: Amalia Gajec - Biosystem Organizacja Odzysku Opakowań SA



Bibliografia:

[1] Projekt z dnia 7 sierpnia 2025 roku ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, UC100.
[2] Ocena skutków regulacji, Ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, 7 sierpnia 2025 r.
[3] j.w.
[4] Stanowisko Krajowej Izby Gospodarczej Przemysłu Rozlewniczego w sprawie projektu ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Warszawa dn. 2.09.2025 r.
[5] Stanowisko Polskiej Izby Gospodarki Odpadami PIGO w sprawie projektu ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Warszawa dn. 3.09.2025 r.
[6] Stanowisko Biosystem Organizacji Odzysku Opakowań SA w sprawie projektu ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Kraków, dn. 14.09.2025 r.
[7]Stanowisko Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ochrony Środowiska (OIGOŚ) w sprawie projektu ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Kraków, dn. 3.09.2025 r.
[8] Ocena skutków regulacji, Ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, 7 sierpnia 2025 r.
[9] jw.
[10] Stanowisko Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ochrony Środowiska (OIGOŚ) w sprawie projektu ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Kraków, dn. 3.09.2025 r.
[11] Stanowisko OIGOŚ w sprawie projektu ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, http://www.oigos.pl/informacje/stanowisko-oigos-w-sprawie-projektu-ustawy-o-opakowaniach-i-odpadach-opakowaniowych (dostęp: (dostęp: 29.09.2025 r.)
[12] jw.

Aktualności prawne